Czy zapłacisz podatek od dotacji? 

Jak zaksięgować dotację 

Chciałbym poświęcić dzisiaj chwilę tematowi, za którym pewnie większość z nas nie przepada, a mianowicie księgowości.  
Przyjrzymy się podstawom księgowania dotacji unijnych i zastanowimy się, czy zakup sprzętu z dofinansowaniem z UE stanowi koszt podatkowy.  
Choć dla części z nas wszystko, co związane z księgowością może brzmieć skomplikowanie, postaram się omówić tylko najistotniejsze kwestie i wyjaśnić je w najprostszy sposób

Dotacja – przychód opodatkowany czy wolny od podatku? 

Dotacja niewątpliwie jest dla przedsiębiorstwa przychodem. Czy podlega opodatkowaniu?  
Nie będę Cię dłużej trzymał w niepewności 😉 Środki pochodzące z dofinansowania unijnego nie wymagają odprowadzania podatku, mimo że stanowią przychód.  
To z pewnością dobra wiadomość. Żeby jednak nie było nam, przedsiębiorcom, za dobrze, nie obędzie się zupełnie bez odprowadzania podatku.  

Gdzie jest pies pogrzebany?  

Jak już wiesz, dofinansowanie z UE nie stanowi kosztu podatkowego. Jeśli jednak zakupisz urządzenie przy wsparciu dotacji, będziesz musiał zapłacić podatek.  
Jak to działa? 
Otóż, część kosztu maszyny, która nieobjęta została dotacją, uznawana jest jako koszt podatkowy. Innymi słowy, kosztem podatkowym będzie tylko koszt własny. 
 
Weźmy taki prosty przykład:  
gdy zakupione dzięki dotacji unijnej urządzenie kosztowało 1 mln PLN,  
dotacja wynosiła 60% tej kwoty, czyli 600 tys. PLN
to tylko pozostała część kosztu, czyli 400 tys. PLN, będzie stanowiła koszt podatkowy.  
Właśnie ta część całego wydatku powiększa koszty w przedsiębiorstwie, podczas gdy reszta, objęta dotacją, nie wpływa na koszty uzyskania przychodu. 

Jak księguje się dotację? 

Z pewnością każde biuro rachunkowe wypracowało skuteczne metody księgowania unijnych dotacji. Nie wnikając w szczegóły dotyczące kont księgowych, o których przyznam, że nie wiem za dużo, przytoczę dwie stosowane powszechnie (zwłaszcza w projektach badawczych) strategie: 

  • Księgowanie na bieżąco: koszty są księgowane w miesiącu, w którym ponosisz koszt podatkowy, czyli po otrzymaniu faktury końcowej. 
  • Księgowanie po zakończonym projekcie: całość wydatków księgowana jest już po zamknięciu projektu. 

Ważne jest, by, wybrana przez osobę zajmującą się Twoją księgowością, metoda była zgodna z zasadami księgowania. Niezbędne jest także stworzenie odrębnej ewidencji, w której księgowane są zakupy realizowane w ramach projektu. Konta księgowe utworzone dla projektu, muszą znaleźć się w dokumencie Aneks do polityki rachunkowości lub innym zarządzeniu, w zależności od specyfiki danej firmy. 

Podsumowując… 

To, co na pewno istotne dla nas, przedsiębiorców, to fakt, że do kosztów uzyskania przychodu zalicza się jedynie część kosztów, która nie została pokryta ze środków z dotacji. Jeśli, natomiast, chodzi o samą praktykę, najważniejsze jest utrzymanie osobnej ewidencji dla zakupów projektowych i odpowiednie uwzględnienie ich w dokumentacji firmowej. 
Nie mam jednak wątpliwości, że kwestie księgowe zawsze warto powierzyć profesjonalistom, dlatego w tym miejscu zakończę swoje wywody na ten temat 😉  

Napisz do nas, jeśli chciałbyś, żebyśmy poruszyli interesujący Cię temat, związany z dotacjami unijnymi w jednym z kolejnych wydań naszego newslettera

Chcesz być
na bieżąco z dotacjami?

Poznać prawdziwe historie
i dowiedzieć się, czego unikać?