Starasz się o dotację na inwestycję, a spotykasz się z odrzuceniem?
Poruszę dzisiaj pokrótce temat innowacji, bo okazuje się, że często przedsiębiorcy rozumieją ją inaczej niż unijni urzędnicy. Z tych różnic wynika potem zwykle zawód i niezadowolenie.
Możliwe, że masz już na swoim koncie podobne doświadczenie – masz świetny pomysł i plan na inwestycję – wybudujesz i wyposażysz w maszyny halę. Jesteś pełen entuzjazmu, bo przecież projekt jest dobry i zapewne otrzyma dotację. Umawiasz więc spotykanie z doradcą. Podczas rozmowy pada pytanie: Gdzie w tej inwestycji jest innowacja? Zdumiony, zastanawiasz się chwilę i dochodzisz do wniosku, że przecież nowe maszyny będą innowacyjne. Tymczasem Unia oczekuje czegoś innego…
Czym jest innowacja
Sprawa jest dość prosta. Innowacją są produkty lub technologie, które będą lepsze od tych, które są aktualnie dostępne na rynku.
W konkursach coraz rzadziej spotykamy się z przewagą wynikającą jedynie z zastosowanej technologii. Kluczowe jest, aby technologia miała lepszy wpływ na produkt niż ta stosowana przez konkurencję. Na przykład nasz klient przyszedł kiedyś z projektem zgrzewania aluminium, w dodatku, na skalę masową. Takie technologie nie zdarzają się jednak często.
Zazwyczaj spotykam się z produktem, który pod pewnymi względami jest lepszy od konkurencji. Minimalnym progiem jest przewaga 15% nad konkurencyjnymi produktami. A tak dokładnie – poprawa jednego parametru o 15%, np. Zmniejszenie poziomu decybeli. Przykład z życia oraz przepis na innowację za chwilę, a tymczasem… po kolei.
Jak sprawdzić czy nasz produkt jest lepszy?
Ulepszenie produktu definiujemy poprzez konkretne parametry. Na przykład, gdy zakładamy, że nasz produkt jest cichszy niż pozostałe dostępne na rynku, by to potwierdzić, mierzymy jego głośność w decybelach. Mniejszy poziom decybeli oznacza lepszy wynik, za który otrzymamy więcej punktów.
Z życia wzięte…
Przytoczę tu pewną historię z życia naszej firmy. W 2017 roku zgłosił się do nas polski producent okapów. Firma miała pomysł na projekt inwestycyjny, mianowicie zakup maszyn do obróbki metali oraz budowę hali produkcyjnej. W projekcie, jak się pewnie domyślasz, trudno było znaleźć innowację…
Druga nasza firma specjalizuje się w badaniach nad produktami I w tworzeniu prototypów. Rozpoczęliśmy od audytu, aby określić kierunek rozwoju firmy pod kątem produktów. Następnie zbadaliśmy rynek okapów i przeanalizowaliśmy parametry najlepszych dostępnych modeli. Potem zastanawialiśmy się, co można ulepszyć w produkcie klienta.
Ostatecznie wypracowaliśmy innowację – matę wygłuszającą o właściwościach bakteriobójczych. Produkt łączył w sobie dwa ulepszenia. Zupełnie nowa funkcja, jaką jest bakteriobójczość, oraz udoskonalona cecha – cichszy okap – i nagle okap stał się innowacyjny 🙂
Udoskonaloną cechę – niższy poziom hałasu, mierzony w decybelach, o 15% w porównaniu do najlepszego produktu na rynku. Testy zrobiliśmy w prywatnym laboratorium, a nową funkcjonalność produktu przetestowano w certyfikowanym Laboratorium Wirusologii przy Uniwersytecie Warszawskim.
P.S. Duża radość z naszej strony była, ponieważ projekt został oceniony jako jeden z najlepszych w ramach konkursu 1.3.1 PO Polska Wschodnia.
Nie było to tak trudne, jak mogłoby się wydawać.
Zaserwuję Ci teraz krótki przepis na innowację:
- Przemyśl, w czym jesteś dobry i w jakim kierunku chcesz rozwijać swój produkt.
- Przeprowadź w swoim zespole burzę mózgów. Zastanówcie się, co można zrobić inaczej i co poprawić. Na tym etapie każda sugestia jest wartościowa.
- Zbadaj dokładne parametry produktów konkurencji.
- Wybierz kilka najlepszych pomysłów z burzy mózgów i znajdź dla nich rozwiązania.
- Oceń wpływ technologii na finalny produkt. Koszty nie mogą znacząco wzrosnąć, ponieważ klient, przyzwyczajony do aktualnych cen, nie zapłaci dużo więcej. Wybierz najbardziej optymalne rozwiązanie.
- Stwórz prototyp i sprawdź jego parametry.
Takie to proste 🙂
Jeśli masz zastanawiasz się czy Twój produkt jest wystarczająco innowacyjny, odezwij się na info@tehtransfer.pl – nasz kolega, Łukasz chętnie Ci pomoże 🙂